top of page
Writer's pictureAske Ludvig Rask

Programmér dit nervesystem til at præstere på højt niveau

Updated: Sep 16

Præstation i sport og livet - del 2


Livet handler sjældent om, hvad du gerne vil, men hvad der står i vejen for at opnå det, du gerne vil. Jeg tror ikke, der er nogen, som ikke gerne vil tjene flere penge. Gøre det samme, som de gør nu, og bare få flere penge for det. Hvis du holder foredrag, vil du sikkert gerne være god til det og få flere penge for det. Får du børn, vil du sikkert også gerne være en god forælder … 


MEN! Hvad, du vil, er ikke interessant… 


Hvad, der står i vejen, for det du vil, er interessant.


At komme derhen, hvor du, uanset hvad du gør, bliver bedre og bedre og præstere bedre og bedre, kræver, at du fjerner forhindringerne i nuet. Forhindringer, der stopper læring og distraherer dit fokus imod ting, der ikke er vigtige. Vil du være en bedre forælder, nytter det ikke, at du bliver trigget af dine børn og gør tingene endnu værre.


præstere på højt niveau

Vil du være en god leder, nytter det ikke noget, at du føler, du bliver forstyrret, når dine medarbejdere vil have opmærksomhed. Vil du være atlet på højeste niveau, nytter det ikke, at andres blikke og høje lyde forbundet med konkurrence distraherer dit fokus. Reaktioner, der er modarbejdende og ikke hjælper med at komme i mål, er oftest en reaktion forbundet med unødvendige triggers af overlevelsesresponset i dit nervesystem. 


Triggers, der er programmeret ind i nervesystemet. 


Triggers, vi heldigvis kan omprogrammere …



Det toppræsterende nervesystem - Atleter versus ikke-atleter

Dit nervesystem er programmeret til overlevelse. Det vil sige, at de fleste, der får et slag i hovedet, vil have et nervesystem, der trigger et stort overlevelsesrespons, det så medfører “kamp-, flugt- eller frys-adfærd”. Hvis du er bokser, sker det samme, uanset hvor god bokser du er, og hvor trænet du er. Nu er det bare et problem, fordi boksning er en kunst, det handler om finmotorik, overblik, strategi, at udnytte modstanderens svagheder og meget mere. Når nervesystemet går i overlevelse, reduceres alle funktioner i nervesystemet, som hjælper os med kompleks problemløsning. Disse nedsatte funktioner gør, at bokseren har brug for en træner i hjørnet til at hjælpe med den komplekse analyse af kampen, det er simpelthen for svært, hvis ikke umuligt, at analysere og få det store overblik, når man er i ringen. Det kan dog ændres, og jo bedre bokser, du er, desto bedre vil dit overblik være, hvormed du måske kan skifte strategi halvvejs i runden og ikke behøver at få det at vide af din træner. Nu kan træneren så fokusere på andre ting. Læringskurven og evnen til at rette ind, ændrer sig altså med et nervesystem, der er mere i sikkerhed. 


De bedste boksere i verden har et nervesystem, der er i sikkerhed i ringen, ellers var de ikke kommet dertil. Erfaring gennem årevis af træning har programmeret deres nervesystem, til ikke at overreagere på modstand. Det betyder, at de ikke er trigget på samme måde som andre mennesker. De bliver ikke sure eller irriterede over at blive ramt, men kan bare flyde med og lære af nuet. De har dermed adgang til alle de kompetencer, det kræver at præstere på højeste niveau som menneske. 


præstere på højt niveau


Uanset hvem du er, sker det samme i dit liv. 


Ringen er bare hverdagen. 


At gå til møde, kommunikere med mennesker, være i konflikt, møde modstand; uanset hvor vi befinder os, har vi triggers, der tænder et stort overlevelsesrespons, der forringer vores evne til at præstere.


At omprogrammere disse triggers er en træning, der følger vigtige principper, forbundet med at præstere på højt niveau:

  1. Teknikkerne til at kontrollere det sympatiske og parasympatiske respons i nervesystemet.

  2. Der er en større plan forbundet med kroppens adaption og forandring, der fokuserer langt frem, så vi kan forstå, hvilke små skridt, der er vigtige i nuet.

  3. Del livet ind i rum og tilvælg træningen.

Teknikkerne til at programmere nervesystemet

Øvelse 1 - Træk vejret under pres

Den store plan

Øvelse 2 - Stressrummet efterfulgt at læring og restitution

Øvelse 3 - “Jeg tilvælger min træning”


Comments


bottom of page